Spar Eke bekroont tot Groentevakman 2023
Wedstrijd
|15 juni 2023
Op vrijdag 2 juni 2023 werd Spar Eke uit Eke, de winnaar van de Groentevakman 2023 in de categorie buurtsupermarkten, gelauwerd. Zilver was voor buurtsuper Van Eccelpoel uit Herentals en brons voor B2 Supermarkt Broekmans uit Heusden-Zolder. De wedstrijd, ondertussen al aan zijn negende editie toe, is een initiatief van VLAM in samenwerking met Boerenbond, Buurtsuper.be, Coöperatie Hoogstraten, BelOrta en REO Veiling en met de steun van Euro Pool System. Alle zelfstandige uitbaters van een supermarkt konden deelnemen.
Een uitnodigende versrayon is het beste lokmiddel voor een zelfstandige onderneming, want consumenten associëren kwalitatieve versproducten met een kwaliteitsvolle zaak. Met een aantrekkelijke versrayon krik je dus meteen het imago op van je hele winkel. En door producten van bij ons in de kijker te zetten, speel je bovendien in op de groeiende vraag van consumenten naar lokale producten.
Met de wedstrijd ‘Groentevakman’ willen VLAM en zijn partners de versverantwoordelijken en hun team hiervoor motiveren en hen belonen voor hun dagelijkse inspanningen om groenten en fruit van bij ons in de kijker te zetten.
Verloop van de wedstrijd
Alle zelfstandige buurtsupermarkten konden zich inschrijven voor de wedstrijd Groentevakman. De deelnemers van de wedstrijd kregen van woensdag 22 februari tot en met zaterdag 18 maart 2023 de tijd om hun kandidatuur in te dienen via de website Lekker van bij ons - verswinkels. Een expertenjury beoordeelde de kandidaturen.
Wie naar de volgende ronde mocht, kreeg enkele mystery shoppers over de vloer. Die beoordeelden de kandidaten op een tiental criteria, zoals de aantrekkelijkheid van hun rayon en het aanbod van verse, Belgische groenten en fruit.
De deelnemers kregen vervolgens de opdracht om een creatieve promotieactie te bedenken met lokale groenten en lokaal fruit.
De prijsoverhandiging gebeurde op het winkelpunt van de winnaar.
Prijzenpakket
Alle deelnemers ontvingen een individueel rapport van de mystery shopper aan hun zaak en een attentie voor het team.
De winnaar van de Groentevakman in de categorie buurtsupermarkten kreeg daarbovenop een cheque van 1.000 euro, kwalitatieve schorten van Lekker van bij ons, promotiemateriaal om de overwinning in de kijker te zetten op het winkelpunt én media-aandacht: de winnaars worden onder meer in de kijker gezet via de verschillende communicatiekanalen van de organiserende partners.
De winnaar
Spar Eke uit Eke is de Groentevakman van 2023 in de categorie buurtsupers. Deze buurtsupermarkt streeft ernaar om haar klanten iedere dag verse groenten en fruit van topkwaliteit aan te bieden.
Tijdens de wedstrijd slaagde Spar Eke erin de mystery shoppers het sterkst te imponeren met de versheid van hun groente- en fruitrayon en de klantvriendelijkheid van het team. Daarnaast viel hun promotieactie ook erg in de smaak bij de jury. Het team van Spar Eke bedacht een actie waarmee ze hun klanten actief betrokken. Ze inspireerden de klanten met originele recepten met lokale groenten en organiseerden een kookworkshop voor kinderen met deze recepten. De kinderen namen zelfs even hun instagrampagina over, aan ambiance in de winkel geen gebrek.
Celine van Spar Eke: “Een bende gemotiveerde medewerkers, die klantgerichtheid en kwaliteit hoog in het vaandel dragen. We hebben een hart voor lokale producten: zo vind je bij ons aardappelen, aardbeien, asperges, bramen, kersen, witloof,… allemaal rechtstreeks van bij de boer. Ooit wonnen we al de titel en moesten we hem nu voor een tweede maal binnenhalen, zou dit zo een mooie bekroning zijn op ons werk.”
De finalisten
Het welverdiende zilver gaat naar buurtsuper Van Eccelpoel uit Herentals, met een team dat er dagelijks naar streeft om hun klanten verse en kwalitatieve producten van bij ons aan te bieden. Van Eccelpoel staat ook bekend voor hun ruim aanbod van verse ambachtelijke streekproducten.
Brons gaat naar B2 Supermarkt Broekmans uit Heusden-Zolder, een familiebedrijf met een hart voor lokale producten en de producenten uit de buurt. Zij voelen zich, net als hun klanten, sterk verbonden met de eigen streek door steeds voor lokaal te kiezen.